Jantje, zeggen de Vrouwen van de Eerste Huizen, mag in de voorkamer zijn huiswerk maken. De voorkamer wordt alleen gebruikt als er bijzonder bezoek is, wanneer de pastoor op bezoek komt bijvoorbeeld. Op de tafel midden in de kamer ligt een dik kleed waarvan je jeuk krijgt aan je blote armen. Midden op tafel staat een fruitschaal van rose glas met gekleurd fruit van geperst papier, een peer is beschadigd en heeft een witte vlek. Als goede leerling krijgt Jantje vanaf de vijfde klas Franse les. Het flesje inkt met een stuiter erin, de kroontjespen, het leerboek Frans en het schrift geven hem een gelukzalig gevoel. Zijn vader plaagt: “Hoe is het nu met Kesseke en Ilia? Hebben ze elkaar al?” “Qu’est-ce-que” en “Il-y-a”, dat is Frans, dat weet ik ondertussen ook,” zegt Hanna Bosmans van de Eerste Huizen. Leo is zenuwachtig wanneer in de voorkamer de controle op het verzekeringsgeld plaatsvindt. Uren tevoren probeert hij de kolenkachel in de voorkamer aan te maken, wat niet altijd lukt, want dat ding is soms een jaar lang niet aan geweest. De kamer staat onder de rook, hij moet de voordeur die anders altijd dicht blijft, open zetten. Hij heeft alles uitgerekend met pen en papier. Op zo`n avond kan het laat worden, Leo heeft een kleur als hij even de grote woonkeuken binnenkomt. Tonnie moet koffie in de voorkamer brengen. Op het eind drinken ze een borreltje. Het loopt dan tegen twaalven. Misschien doet Leo zo zijn best omdat hij denkt dat ze iets zoeken om van hem af te raken. Net zoals wanneer het wijf van de huur er is, kunnen de kinderen, wanneer de verzekeringsbazen er zijn, de spanning nauwelijks aan. Ze willen mee ten aanval tegen deze indringers, maar ze mogen niet, moeten braaf zijn, zoals hun ouders abnormaal braaf zijn. Een van de meisjes kan zich niet inhouden, ze zegt hardop: “Meneer Lenaerts heeft haartjes in zijn neus.” De bazen willen Leo zijn verzekeringsportefeuille afnemen. Zijn klantenbestand is toch al te klein en te veel verspreid. Maar de familieleden en de Gelderlanders, die zijn voornaamste klanten vormen, pikken dat niet. Ze dreigen samen met Leo naar een andere maatschappij over te stappen. Het resultaat is dat hij wel zijn portefeuille mag houden maar zijn vaste salaris kwijtraakt, voortaan krijgt hij alleen nog een percentage van de geïnde verzekeringspremie. Dat is te weinig om van te leven, zeker met zo`n gezin. Hij gaat de verzekering in de avonduren en in het weekeinde doen. Overdag keert hij terug naar de bouw, waarin hij ook begonnen is toen hij uit Gelderland naar Brabant kwam. Voortaan moeten de kinderen op school desgevraagd vertellen dat hun vader opperman is. Is dat net zoiets als opperhoofd?
Theorie was een vrij jonge, maar wel volwassen man, van zo´n 35 jaar namelijk, die niet wist hoe hij aan zijn naam kwam. Was het ´theorie in tegenstelling tot de praktijk´? Was het zijn moeder die op die manier tegen zijn vader aankeek die haar al voor zijn geboorte in de steek had gelaten? Zijn moeder, die toen het een jongetje bleek dat bovendien nog op de vader leek, zo wraak had genomen? Theorie zei trouwens zelf altijd: ‘ Het is de theorie die de praktijk voorafgaat en het is de theorie die weer uit die praktijk voortkomt.’ ‘ Jaja, ‘ zeiden zijn toehoorders dan. Of was het gewoon de combinatie van de namen van zijn grootvader aan zijn vaders kant en zijn grootmoeder aan zijn moeders kant? Theo en Rie. Maar dan nog vond zijn moeder het waarschijnlijk een goede grap. Ook zij was uit zijn leven verdwenen voor hij het kon vragen. In ieder geval was Theorie niet tevreden over zijn leven tot nu toe. Wetenschap zat er niet in, rijk worden evenmin, schrijven kon hij niet, andere artistieke aanleg had hij niet, dus hij dacht: ik moet de politiek in. En waar kon je in deze tijd mee scoren? Ja, met rechtspopulisme. En met wat als onderwerp? De vluchtelingenstroom. Haha. De Islam. Haha. Nationalisme, tegen Europa. Haha. Natuurlijk was er al veel op dit gebied, maar hij vond dat hij daar wel een intellectueel tintje aan kon toevoegen. Theorie had namelijk de neiging zichzelf een beetje te overschatten. Hij dacht dat hij origineel was toen hij zei dat het niet genoeg was om te roepen dat er minder vluchtelingen moesten komen, dat de grenzen dicht moesten, dat mensen terug moesten, je moest ook daadwerkelijk aantonen dat jij er voor zorgde dat er vluchtelingen teruggingen, of dat er minder binnenkwamen. Maar dat laatste, en dat vond hij heel slim van zichzelf, die vluchtelingenstroom mocht niet echt stoppen, of hoogstens tijdelijk, want die stroom voedde jouw partij. Je moest als Theorie ook praktisch zijn. Hij noemde zijn partij daarom De Partij voor Theorie en Praktijk, de PTP.(vervolg p.4)
The Amsterdam human smuggler
1
Theorie was a young yet mature man of around 35 who never really knew for certain how he had gotten his name. Was it supposed to be like ‘Theorie’ as opposed to ‘practice’? Did his mother call him this as a ‘pay-back’ against his father who had abandoned him before his birth? Did she do this to revenge his father – to which he taken a distinctive resemblance? What Theorie himself always said was “Theorie precedes practice and then it is Theorie which returns back from that practice.” Yes, yes of course that must be so, people would say ironically. Or was the origin of the name a combination of his grandfathers from his father’s side with his grandmothers name on his mother’s side? Theo and Rie. In anycase his mother found this a bit comical – but she also disappeared from his life before he could actually ask her more about it. Whatever the origin of the name was, Theorie was not satisfied with his life thus far. He did not have the smarts for anything scientific nor to become rich. He could not write nor did he possess any artistic abilities so he thought to himself – I will go into politics as a right-wing populist! And what was the political catch phrase that everyone was talking about – the mass immigration of refugees. Yes! And Islam, and nationalism, and being against Europe…Yes! Obviously there was already lots of activity on this front, but Theorie thought he could at least add a somewhat intellectual flavor to it all. He did often over-estimate his own abilities. He thought he was being original when he said it was not enough to just speak against the immigration wave, that we have to tighten and even close the borders, that we should send them back. He wanted to actually show in action that he could in fact get refugees to return to their home countries and that less of them would come into the country. This last part, about less coming into the country he thought was rather cunning of himself; the refugee stream should not be cut off completely because it was in fact their existence in the country which had and would continue to create support for his populist right-wing political cause. As Theorie you also should be practical. And that is why he gave his party the name The Party for Theory & Practice or PTP. (continued p. 10 below the dutch text )
(vervolg
van pag.3 De Mensensmokkelaar van
Amsterdam) En toen vond Theorie dat citaat. Hij was niet iemand die echt in
boekhandels kwam maar in de bakken met ramsj voor de deur wilde hij wel eens
rommelen. Voor 1 of 2 euro kon je je immers geen buil vallen. Het was de titel
die opviel: De mensenhandelaar van
Amsterdam. Dat Amsterdam
natuurlijk, maar ook dat mensenhandelaar.
Mensenhandel, vrouwenhandel, mensensmokkel, actuele onderwerpen. De schrijver
van het boek kende hij niet, pas later zag hij dat het ook de schrijver was van
De brave soldaat Svejk. Van dat boek
had hij gehoord maar het had hem nooit aangetrokken. Die Svejk leek hem een
sukkel, een loser. Ook dit boek viel
al meteen tegen. Het waren verhalen, en één
verhaal van maar net iets meer dan 3 bladzijden heette De mensenhandelaar van Amsterdam. En dat
bleek dan eigenlijk te gaan over de invloed van keukenmeidenromans op het leven
van sommige mensen. Dat sloeg dus niet
op hem. Maar toen stond er dit: In Amsterdam, in een afgelegen straat bij
de haven, waar in het water van een gracht in één jaar honderden vreemdelingen
verdwijnen, ligt een klein café waarin je kamers kunt huren. In de drankjes
voor de gasten, die hier willen overnachten, wordt echter een slaaptablet
gemengd en daarna… daarna verdwijnt het bed met de gast door een valluik in de
kelders. Een klap, een huiveringwekkende gedempte kreet… Naast het café is een slagerij. Daar wordt het vlees zo
goedkoop verkocht en gehouwen, dat de winkel steeds vol kopers is. Het vlees
heeft een eigenaardige bijsmaak – daar wordt immers mensenvlees gehouwen!
Begrijpt u hoe dat gaat? In de kelder worden de gasten met een slag van een
bijl kapot geslagen, zij worden geslacht, gehouwen en in de nacht wordt het
vlees naar de slagerij vervoerd. Theorie vergat het intellectuele tintje dat hij aan het
vluchtelingenvraagstuk wilde toevoegen, hij
wist wat hem te doen stond.
Maar kort daarna besefte hij ook dat hij dat niet zelf
kon doen, met zijn reputatie. Hij zou immers een eigen asielzoekerscentrum
moeten oprichten, een AZC, maar dan
een particulier asielzoekerscentrum,
een PAZC, en zo een particuliere
bijdrage leveren aan het lenigen van het vluchtelingenvraagstuk. We doen
allemaal wat we kunnen, nietwaar? En een met een slagerij erbij. Halal! Pure dienst-verlening.
Hij plaatste een advertentie.
Een advertentie voor een directeur van een PAZC met als buur een Islamitische
slagerij?
Nee. Want Theorie was ervan overtuigd dat je iemand die solliciteert op een
functie pro-vluchteling niet tot het tegenovergestelde krijgt, zeker niet tot
het extreme tegenovergestelde, het andere uiterste.
En andersom wel. Zij het niet vanuit het extreme andere uiterste, het
vermoorden van vluchtelingen, waar je natuurlijk ook geen advertentie voor kunt
plaatsen. Nog niet in ieder geval. Sommigen moeten nog even geduld hebben.
Theorie plaatst een advertentie voor een persoonlijk assistent. Assistent van
hem, Theorie, met zijn anti-vluchtelingen-, anti-vreemdelingen- anti-Moslim,
anti-Europareputatie. Zo’n sollicitant hoort dan op gesprek dat het
tegenovergestelde van hem verwacht wordt als waarop hij heeft gereageerd. Maar
denkt toch: hier zit meer achter. Wanneer hij dan ook, na enig nadenken, toch
ja zegt maar even later te horen krijgt dat het pro-vluchteling zijn maar
schijn is, en hij opgelucht en dankbaar heeft ademgehaald, en dan te horen
krijgt dat het er eigenlijk zelfs om gaat
om zo snel mogelijk zo veel mogelijk vluchtelingen fysiek uit te
schakelen en te doen verdwijnen, dan kan de net nog opgeluchte sollicitant niet
meer terug. Aldus de gedachtengang van Theorie.
Dus plaatst hij de advertentie voor een
personal assistant. Daar komen enkele
tientallen mensen op, de meesten leken de conclusie te hebben getrokken dat hij
een lijfwacht zocht en zagen er navenant uit. Een totaal ander type, oude
hippie met staart maar dan niet zó oud, een jaar of 45, wekte zijn interesse.
Theorie vraagt ‘ Ken je mijn doelstellingen? O.k., prima. Maar heb je daar ook
iets voor over? Ik moet je vragen om een heel groot offer te brengen. Namelijk
om precies het tegenover-gestelde te gaan doen als dat je dacht dat je moest
gaan doen. Namelijk, je moet asielzoekers gaan verwelkomen, je moet ze op de
stations gaan ophalen, je moet een AZC opzetten, je moet ze daar opnemen en
vertroetelen. Wil je dat doen? Dat moet ik eerst van je weten voor ik zeg
waarom. Als je niet meteen nee zegt, dan wil ik dat je daar een nachtje over
slaapt en morgen terugkomt, dan praten we verder, tenminste als je daar dan
zonder meer, zonder te vragen, laat staan te weten waarom, ja op zegt.’
De sollicitant, die Rein heette, zei de volgende dag zonder te vragen waarom: ja. ‘Goed,’ zei Theorie, ‘maar
ons doel is om van asielzoekers af te komen. Ik kan je vertellen dat je
uiteindelijk toch dat wat je wilde en wat de reden is dat je hier kwam, zult
bereiken. De vraag is: Wat heb je er voor over? Je hebt al aangegeven dat je
bereid bent je naar de buitenwereld totaal anders te gaan gedragen dan je
overtuiging is, en dat je het er voor over hebt als een asielzoekersvriend
aangezien te worden. Maar de eigenlijke vraag is: wat heb je er uiteindelijk
voor over om van asielzoekers af te komen? Hoe ver durf je te gaan? Ik zeg niet
dat het moet, maar ik moet het wel weten: zou je bijvoorbeeld wat in het
burgerlijk jargon een misdaad heet, een moord heet, willen doen om van
asielzoekers af te komen?
Nu vroeg de sollicitant of hij er een paar dagen over na mocht denken.
Na die paar dagen kwam hij terug en zei: ‘Het is niet gemakkelijk. Ik ben niet
gewend dingen te doen tegen mijn karakter, tegen mijn geweten in. Ik heb het
heel moeilijk om asielzoekers binnen te halen, om vriendelijk tegen ze te zijn,
ze te vertroetelen. Maar ik heb het ook moeilijk ze te vermoorden. Ik ben wel
tegen asielzoekers maar ik ben geen moordenaar. Maar ik geloof nu dat het me
toch zal lukken, juist door de combinatie van de twee die de tegenstelling
tussen die twee opheft. Dat ik eerst zeer tegen mijn aard en zin asielzoekers
moet verwelkomen, ze vertroetelen, zal zo’n frustratie, zo’n agressie in me
opwekken, dat ik tenslotte dáárdoor in staat zal zijn ze te vermoorden. Dus:
Top! Ik doe het!’
Theorie
klopte hem op zijn schouder, omhelsde hem. ‘ Ik wist dat ik op je kon rekenen.
Ik weet als ik naar mensen kijk, wat voor vlees ik in de kuip heb. Dat zal trouwens
nog wel eens een uitdrukking kunnen blijken waar we aan moeten denken als ik je
de komende tijd verder in zal wijden in mijn plannen.’
2
In de dagen hierna wandelden ze veel in het donker rond, ze mochten niet samen
gezien worden. Officieel vertegenwoordigden ze elk een totaal andere, een
elkaar vijandige kant van het
asielvraagstuk. Aan het woord was meestal Theorie. Het leek of hij jarenlang
zijn ei niet kwijt had gekund. Verder leek
hij Rein als een geweldig klankbord te beschouwen, misschien wel omdat ze zo
verschillend zijn. Rein die nog niet zo oud is, misschien 45, maar er uitziet
als een ouwe hippie, met staart. Theorie als de nette ideale
schoonzoon in pak, 35 jaar oud.
Bij hun wandelingen droeg
Theorie meestal een hoed. Hij was te onrustig om ergens te gaan zitten. Ze
liepen vaak over kades. Panden die over het water te bereiken zijn hadden zijn
bijzondere interesse. Ze stonden bij een slachthuis. Het is zo goed als
failliet, wist Theorie. We kunnen het zo overnemen. En hier zit nog een bank,
maar die banken moeten drastisch inkrimpen, ze zijn één keer gered maar dat zal
geen tweede keer ge-beuren, ze kampen met een enorm imagoverlies, daar kan geen
VVD tegenop. Dus dat gebouw zal binnenkort ook wel leegkomen.
Behalve een verkenning van
de plaatsen waar alles zal kunnen plaatsvinden, wilde Theorie deze keer vooral
uiteenzetten hoe ze het verdwijnen
van de asielzoekers zouden verklaren, hoe ze zullen uitleggen dat ze een veel
grotere doorstroming hebben dan de
gewone AZC’s. En tenslotte wilde hij aangeven
hoe hij de aanvoer in stand wilde
houden.
‘Kijk,’ zei Theorie, ‘we zorgen dus voor
afvoer. Maar we kunnen de manier waarop niet prijs geven. Komt misschien nog,
als meer landen gaan inzien dat het echt niet anders kan. Hoe leggen we dan nu
uit hoe wij aan zo’n hoog percentage doorstroming komen, want we blijven
natuurlijk nieuw materiaal aanvoeren. Er zijn een aantal mogelijkheden: er
verdwijnen er onderweg naar het uitzendcentrum in Ter Apel, de illegaliteit in,
er verdwijnen er die bezwijken voor de verlokkingen van de grote stad, die
denken hun weg te kunnen vinden buiten het PAZC. Er komen er ook in Ter Apel
aan en een enkeling wordt ook daadwerkelijk uitgezet, een enkeling, maar waar
het kan moeten we daar gebruik van maken en zo’n gelukte uitzetting ook op ons
conto bijschrijven. We houden ons net als de Nederlandse regering van den domme
en doen net of we niet weten dat die mensen bij aankomst onmiddellijk worden
opgepakt, een kopje kleiner gemaakt of minstens opgesloten.
Maar meer zoden aan de
dijk zetten de vrijwillige schijnuitzettingen. We brengen een groepje mensen
naar Schiphol, zwaaien ze uit met de pers erbij, maar ze komen nooit bij de gate, via een sluiproute keren ze
enigszins vermomd via het station terug naar Amsterdam, trekken hun plan of
melden zich aan bij We Are Here en
het circuit begint opnieuw. We Are Here of
Wij Zijn Hier is een groep van 200 volgens de overheid uitgeprocedeerde
asielzoekers die niet terug kunnen. Dat wordt onze eerste doelgroep. Een ander
groepje stapt wel op het vliegtuig maar keert met het eerstvolgende vliegtuig
terug. We hebben dat met de corrupte autoriteiten daar afgesproken. Met
vervalste papieren weten we ze als nieuwe asielzoekers te importeren. Zo houden
we de instroom in stand. Natuurlijk zullen er ook bij zijn die met behulp van
een beetje zakgeld toch echt naar het land van herkomst willen proberen terug
te keren, in de wetenschap dat ze hier kansloos zijn en in de hoop toch aan de
autoriteiten in hun land te ontsnappen. Soms denken ze met een paar honderd
euro daar een onderneming te kunnen beginnen. Hoop is een vreemd ding. Na wat
omwegen komt die bij mensen altijd terug. Als het niet lukt in het land van
herkomst hebben ze opeens de hoop dat het de volgende keer hier wel zal lukken en staan ze met wat geluk weer bij ons op de
stoep en melden zich aan voor onze ‘procedure’, niet wetend wat die eigenlijk
inhoudt. Mensen zijn hardleers, vooral in hun hoop.’
‘Mensen via een
mensensmokkelaar terug laten komen naar Europa, ‘ging Theorie verder nadat ze een hen tegemoet komend luidruchtig
groepje Marokkaanse jongeren hebben ontweken, ‘is eigenlijk een onbegonnen
zaak, kost kapitalen. Goedkoper en effectiever is dan om even een gat in een hek
in Griekenland of in de Balkan te laten branden, we hebben daar wel contacten
ter plaatse voor. Steeds meer ultrarechtse partijen zien immers in dat een
volledige afsluiting averechts werkt voor hun aanhang. Men denkt dan dat het
geregeld is, de vluchtelingenstroom is gestopt en de mensen vallen weer in
slaap en de traditionele partijen zetten hun traditie voort. Dus even een lek
in zo’n hek waar een paar duizend mensen door kunnen, de vluchtelingen daar
zelf de schuld van geven en iedereen is weer gefocust. Je moet wat.’
Bij hun afscheid drukte
Theorie Rein het boekje De
mensenhandelaar van Amsterdam in de hand. ‘Hier,’ zei hij, ’verspil geen
tijd en lees alleen het verhaal uit de titel. Dan begrijp je waar ik naar toe
wil. Berg het boekje goed op. Het zou iemand op een idee kunnen brengen. Ik
zorg voor het vastgoed. Denk na over de geheime verbinding tussen PAZC en
slagerij. Neem personeel aan voor het PAZC, zorg dat er één persoon is die je
vertrouwt en die zorgt voor de levering van PAZC aan slagerij. De rest van het
personeel, dat je die persoon laat aannemen, mag van niets weten. Neem een
slager aan waarop je blindelings kunt rekenen omdat hij aan je kant staat maar
het liefst ook omdat je iets van hem weet. Laat hem het overige personeel van
de slagerij aannemen. Komt goed.’ Hij hoorde zichzelf het laatste zeggen en
dacht: ik ontkom niet aan de cliché’s van deze tijd, ik heb ook al eens ‘Fijne
dag nog’ gezegd. Maar voor de rest verliep alles prima. Hij gaf Rein een warme
handdruk, hij had een compagnon!
3
Theorie had gelijk gekregen. Het slachthuis schreeuwde om overname en de bank
had de reorganisatie maar al te graag naar voren geschoven nu er belangstelling
was voor het gebouw. Er werden 400 woonkamertjes, een keuken, een waszaal met
douches en een recreatiezaal in gebouwd.
Ze liepen om de gebouwen
heen. Rein vertelde dat er een ondergrondse verbinding tussen PAZC en slachthuis
wordt gebouwd met eveneens ondergronds
twee nieuwe koelruimtes en daar tussenin een slachtruimte. Alleen de
hoofd-slager komt daar en zal daar behalve producten uit het PAZC ook bushmeat, dat zal voornamelijk apenvlees
zijn, verwerken, en zo nu en dan een Hooglander of een bizon of ander
wildernisvlees uit Nederland.
“Akkoord,’ zei Theorie,
‘er moet een flink verloop zijn in het
PAZC, in ieder geval van een stuk of 10
per week. Hoeft niet meer te zijn, maar wel het tempo erin houden. Het vlees moet inderdaad door de
slager persoonlijk verwerkt worden. Wanneer anderen ermee in aanraking komen
moet het al onherkenbaar zijn, niet meer tot een mens te herleiden. Ter
afleiding bushmeat in het assortiment is heel goed. Verder gewoon
schapen, geiten, koeien, kippen, enzovoort aanvoeren. Ondertussen gaan alle
mensen die weggaan uit het PAZC, voor een aantal dagen of definitief, doet er
niet toe, via het slachthuis. Soms worden ze officieel overdag weggebracht maar
brengen we ze ’s nachts verdoofd terug
om alsnog die uitgestippelde weg te gaan. O ja, en we bieden ook vegetarisch
vlees aan. Als we klachten krijgen dat het te veel naar gewoon vlees smaakt,
verwijzen we naar het etiket waarop staat: Vervaardigd
in een omgeving waar ook vleesetende planten worden verwerkt. Laten we dat
allemaal gewoon afspreken. Ik geef je volledig de vrije hand, zowel bij de
verbouwing als bij het beheren van het PAZC en de slagerij. Ik vertrouw je.’
Ze waren een beetje uit de buurt geraakt en stonden voor een gebouw vol leuzen
en spandoeken.
‘O ja,’ zei Theorie, ‘we
beginnen ermee om heel We are here
onderdak te bieden. Met de manier waarop Amsterdam met die ‘ongedocumenteerden’, ‘uitgeprocedeerden’ is omgegaan, speelt het
ons PAZC geweldig in de kaart. Het gaat bovendien vaak om mensen zonder
papieren die nergens of maar zeer oppervlakkig staan geregistreerd. Die kunnen
verdwijnen zonder dat er een haan naar kraait. We moeten wel rekening houden
met de verschillende groepen binnen WAH. Het geheel van WAH is niet zo hecht,
maar de groepen vaak wel (Swahili,
Francofonen, Somaliërs, enzovoort).
‘Laat dat maar aan mij
over,’ zei Rein. ‘Als wij in één klap We
are here onderdak bieden, zal dat geweldig aandacht trekken Veel AZC’s
zullen hun moeilijke gevallen naar ons willen sturen.’ ‘Is natuurlijk prima,’
antwoordde Theorie, ‘als ze maar betalen. De gemeente zal ook mensen uit de
Bedbadbrood willen sturen. Prima, maar betalen! We zijn een particuliere
organisatie. Wij lossen niet alleen voor de staatssecretaris maar zeker ook
voor de gemeente Amsterdam een enorm probleem op, een probleem waar de gemeente
door toedoen van de burgemeester met zijn legisme
(zoek maar een keer op) helemaal op
is vastgelopen. Lossen wij voor ze op. Als ze maar dokken. We nemen WAH in één keer helemaal op en als de
gemeente niet snel dokt, dreigen we dat we ze ook in één keer allemaal weer op
straat zetten, met vervoer naar de Stopera.’
Theorie had nog een ander punt. Hij had op de tv gezien dat ze op Lesbos van
reddingsvesten en andere aangespoelde spullen van asielzoekers allerlei dingen
recycelden en vroeg aan Rein: ‘Wat doen wij eigenlijk met wat er zoal van een
vluchteling over blijft, zijn spullen, maar ook die stoffen van zijn lichaam
die niet als voedsel kunnen worden verwerkt? Ik las dat er in de oorlog in
Duitsland niet alleen goud uit tanden werd gewonnen maar ook dure pruiken werden gemaakt van het haar dat
voor de dood werd afgeknipt, en ook dat er goede zeep is te peuren uit de
lichaamsvetten. Kunnen wij daar iets mee?’
Rein haastte zich te
vertellen dat in deze tijd van kennis van DNA het een zeer groot risico zou
inhouden om van een vluchteling ook maar iets te hergebruiken. Alles, maar dan
ook alles, werd in de oven van het slachthuis verbrand samen met de menselijke
resten die niet tot voedsel konden worden verwerkt, of samen met het vlees dat
vanwege ziekte ongeschikt werd bevonden voor consumptie. Het werd via een
aparte ‘route’ wel eerst tot onherkenbaar vlees verwerkt zodat onderweg naar de
oven geen risico werd genomen. Was verwerking niet mogelijk werd het via
handlangers in het crematorium als bijstook mee verbrand samen met verminkte
lijken als gevolg van ongelukken of transplantaties.
Theorie knikte en
verklapte nog dat hij er wel tegen kon een lijk te zien en ook wel onherkenbaar
verwerkt vlees maar niet iets ertussenin. Rein zei: ‘Begrijp ik, maar een slager
heeft daar gelukkig minder moeite mee.’ Theorie probeerde zijn fantasie een
andere kant op te sturen en zei benepen: ‘Laten we het ergens anders over
hebben. Weet je nog dat je tegen me zei dat je zulke offers had gebracht: ten
eerste om aardig te zijn tegen asielzoekers, ten tweede dat je je geweten opzij
had gezet door wel de stap te willen zetten ze te vermoorden, te slachten. Ik
wilde je niet chanteren door te vertellen welk offer ik gebracht had, maar ik
kan het nu wel vertellen. Ik heb het systeem bedacht van een PAZC gekoppeld aan
een abattoir, een slachthuis, om vluchtelingen te slachten en te eten. Ik kan
je nu vertellen dat ik zelf geen vlees eet en dat ik ook tegen het eten van
vlees ben. Kun je je voorstellen wat zo’n slachthuis voor mij betekent als
vegetariër? Wat een offer ík gebracht heb? Je begrijpt dat ik niet naar het
productieproces kom kijken en evenmin details wil horen over lichaamsdelen.’
Ze namen hier afscheid, Theorie ging die avond niet meer opnieuw langs het PAZC
en slachthuis.
4
Rein vertelde een week later – alles liep op rolletjes – dat hij al enkele
zogenaamd uitgeprocedeerden terug in de procedure heeft weten te krijgen.
Theorie is bij een gedwongen uitzetting geweest waarbij de man in een moderne
dwangbuis werd vervoerd en KLM-personeel, marechaussee en de blijkbaar begeleidende vrouwelijke dokter
(in opleiding waarschijnlijk) stonden te lachen. Theorie vond het onmenselijk
en stuitend.
Ze kwamen te praten over
de AZC’s die leeg staan nu de vluchtelingen in Zuid-Europa worden tegengehouden
en hoe moeilijk het destijds ging toen die AZC’s moesten worden opgericht.
Theorie zei: ‘Weet je dat wij staatssecretaris Dijkhoff nog hebben
ingefluisterd hoe hij dat moest doen? Iedereen moest natuurlijk eigenlijk wel
stiekem lachen. Zo’n neoliberale VVDer
die opeens asielzoekerscentra moest gaan oprichten. Helemaal
tegen de zin van de partij in natuurlijk. Wij zeiden: je moet dat niet gaan tegenhouden, je moet
dat juist net iets té goed doen. Je brengt er juist flink wat meer naar plekken
waar ze dat niet verwachten, waar men op zichzelf is gebleven.
Dat is goed gelukt. Het protest,
het verzet was daarmee ingebakken. In een villawijk lukt dat niet, die
gaan er niet zo tegenin, daar denken ze: we zien wel, we doen rustig aan, die mensen voelen zich
hier toch niet thuis, er is geen busvervoer want we hebben allemaal een auto,
dus dat werkt niet, die vluchtelingen gaan zelf overplaatsing vragen.’
Theorie was in een
beschouwende stemming: ‘Kon jij je in je jeugd voorstellen dat je aan een mens,
dat zou dan een zwerver geweest zijn, niets zou geven, geen eten, geen
onderdak, geen kleren, niets? Crepeer
maar, zeg je dan in feite. Je zorgde altijd dat er een tehuis was waar ze
terecht konden. Nu het om vluchtelingen gaat die geen asiel hebben gekregen,
doe je dat niet. Je geeft ze niks, want
je vindt dat ze hier niet mogen zijn. Of
nog schijnheiliger: Je zegt dat je ze ’s avonds en ’s nachts wilt opvangen in zogenaamd
Bed, Bad en Brood. Maar je weet dat er daar geen plaats is. En ondertussen laat je ze dan verhongeren en
verkommeren. Je profiteert ervan dat er mensen zijn die ze wel iets geven, die
ze niet laten creperen.
Dan vind ik mijzelf eerlijker, ik geef die mensen geen
kans om te leven, ik beroof die mensen zelfs van een kans om te leven, ik
verlos ze uit hun lijden, wat mij betreft is dat oprechter.’
5
Nauwelijks 2 maanden na hun eerste afspraak zat het PAZC tjokvol. Het was het
enige AZC in Nederland dat vol zat. Inderdaad was het probleem voor We Are Here letterlijk van de straat.
Alle steden keken verwonderd toe. Azc’s concentreerden zich opportunistisch op
de ‘makkelijke’ Syriërs en stuurden de moeilijker gevallen, meestal uit Noord-
en Midden-Afrikaanse landen van wie de IND vond dat hen niet of niet zonder
meer asiel kon worden verleend, door naar het PAZC, mét het gevraagde rugzakje
met geld dat staat en gemeente samen vulden. Opeens kon dat!
Het PAZC zat dus vol,
kende het gewenste verloop op de geplande wijze en de halalvlees-markt was als
enige in zijn soort razend populair.
De verkiezingen naderden
en Rein kon dat aan Theorie goed merken. De zaken liepen dan wel goed maar wat
straalde daar van af op zijn nieuwe partij? Hoe kreeg hij de credits voor de asielzoekers die hij op
heimelijke wijze deed verdwijnen? Want
dat ze verdwenen was een feit. Maar het oude probleem was gebleven, want wat
kon hij openlijk laten zien? Rein
overtuigde hem dat hij rustig door moest gaan met de demonstratieve gedwongen
uitzettingen op Schiphol, zelf ging hij door met de demonstratieve ‘vrijwillige
terugkeer’, eveneens op Schiphol. Misschien konden ze een persmoment
organiseren waarop Theorie demonstratief verklaarde dat die ‘vrijwillige
terugkeer’ eigenlijk de ideale terugkeer was voor zijn Partij voor Theorie en Praktijk en dat daar in toenemende mate
succes mee werd geboekt. Misschien kon hij wel helemaal overschakelen op die
‘vrijwillige terugkeer’. Misschien kon Theorie zelfs op een bepaald moment wel
te voorschijn treden als de man achter het succesvolle PAZC, het azc met het
grootste percentage vrijwillige terugkeer!
Maar Rein wist hem eerst
ervan te overtuigen dat zijn invloed oneindig groter zou zijn als hij voor de
verkiezingen tot een fusie zou weten te komen met de anti-immigratiepartijen.
Het kiezerspotentieel van de PVV moest naar die nieuwe partij worden getrokken
waarin Theorie als initiatiefnemer een stevige vinger in de pap zou hebben. Dat
leek Theorie wel wat.
Het gevolg was wel dat ze
het vanaf nu tijdens hun wandeling heel veel over die andere partijen hadden.
Theorie: ‘Laten we eerlijk
zijn, we zijn een stel ijdeltuiten bij elkaar. Te beginnen met die Wagensveld
van Pegida, dat hier niet van de grond is gekomen in tegenstelling tot in
Duitsland, en dus ook geen politieke partij is geworden. Hier bleek hun enkele demonstratie
vooral een reünie van extreemrechtse groepjes. Duitser Wagensveld had blijkbaar
van Pegida Duitsland de opdracht gekregen de beweging over te brengen naar
Nederland. Nou, daar staan ze dan met hun varkenskoppen. Wat moet je met die
lui? Weet jij het? Die Wagensveld is
bijzonder ijdel. Die laat zich arresteren om in het nieuws te komen en is
opvallend camerageil. Van Geert weten we het: alles waar hij voor op komt, zou
je ook om kunnen keren, als hij maar
aandacht krijgt. Als hij maar macht kan verwerven. Nou ja, Roos… die heeft
typisch zo’n koppie waarmee je er op het schoolplein om vraagt om gepest te
worden. Dat is allemaal compensatie.
Het is bekend dat we het
moeten hebben van stemmen van de massa. Niet alleen aan onderbuikgevoelens
appelleren zoals vreemdelingenhaat maar ook aan sociale dingen zoals de zorg en
armoede. Dus we moeten inderdaad niet alleen nationalisten zijn maar ook
socialisten. Nou ja, daar hebben we voorbeelden van: het nationaal-socialisme.
Kijk als je nazi zegt, dan klinkt dat
heel erg, maar in feite is nazi
gewoon de afkorting van Nationalsozialist.
Dat daar allerlei rassentheorieën bijgekomen zijn is een andere zaak. Maar met
nationalisme in combinatie met socialisme is niks mee. Geert combineert die
ook, de zorg, ouderen, dat doen wij ook. Misschien wij iets minder dan Geert,
omdat we wat minder populistisch zijn, maar in feite komt het er wel op neer.
Al betwijfel ik of Geert de zorg en de ouderen echt interesseren. Zonder dat
sociale komen we er niet. Het is geen geheim dat onze kiezers vaak eenvoudige,
zelfs simpele mensen zijn, zelfs al gedeeltelijk dementerende ouderen of zelfs
zwakbegaafden. Wat denk je van die mensen die daar in Steenbergen stonden te
joelen? Natuurlijk, er zijn weekendhooligans bij, mensen met een nette baan die
uit pure frustratie in het weekend de lomperik willen uithangen, maar er zijn
ook echte zwakbegaafden bij, er komt soms geen redelijk woord uit. Maar het
zijn wel stemmen. Natuurlijk moet Wilders zich distantiëren van een man als
Breitvik die 80 mensen heeft vermoord. Maar het feit is dat zo’n psychopaat wel
mede door Wilders is getriggerd. Hij heeft hem niet alleen geciteerd maar heeft
hem ook in Londen opgezocht toen Wilders daar kwam spreken. Wilders roept een
aantal zaken bij de mensen op maar als het dan tricky wordt dan
distantieert hij zich daarvan. Heel verstandig maar… Kijk, wij zijn geen
nazi’s, wij sturen geen miljoenen mensen naar vernietigingskampen. Hoewel ik
soms denk: zijn wij in het klein ook niet met zoiets bezig? Wat je in het klein
doet wanneer je nog niet aan de macht bent, kan iets groots worden als je wel
aan de macht bent. En laat ons eerlijk zijn, het gaat er ons helemaal niet om
of het nou moslims zijn of joden. Als het vóór de oorlog was geweest, zou het
om joden gaan. Het gaat er meer om dat we appelleren aan de vreemdelingenhaat
van een heleboel mensen. Eigenlijk gaat het om onszelf. We zijn ijdel. Ik geef
het eerlijk toe, ik ben ijdel. Nou, en als er iemand ijdel is, dan is het
Geert. Over Jan Roos hebben we het al gehad: wraak nemen. We willen aandacht. En de leuzen die we
daarvoor gebruiken hangen af van de
situatie. Nu zijn het de moslims, zo simpel is het, en nationalisme, tegen Europa.
Geert weet niet zo veel, is ook niet bijzonder intelligent, hij is wel erg
slim. Hij heeft een demagogie waar ik me voor schaam, maar ja, de mensen
trappen erin. Zijn invloed heeft niets met de kwaliteit van zijn redevoeringen
te maken maar meer met zijn publiek. Als je politicus van het jaar wordt
doordat er naar je invloed wordt gekeken en niet naar de kwaliteit van wat je
doet, dan is hij politicus van het jaar. Dan was Hitler de politicus van de
eeuw, misschien de grootste politicus aller tijden. Maar misschien wordt dat
gerelativeerd door het feit dat hij uiteindelijk heeft verloren.
Ik heb de levens van
Hitler, Mussolini, Mussert en Rost van Tonningen gelezen. Ik weet dat ik
hoogbegaafd ben. Maar ja, dat zegt die Baudet ook van zichzelf Weet je wat erg
is? Als je moeder tegen iedereen vertelt dat je hoogbegaafd bent.
Wij keren ons tegen de
élite, tegen de huidige bestuurlijke élite, maar natuurlijk willen wij daar
zelf toe behoren of deze vervangen. We beperken ons tot kritiek op de
bestuurlijke élite. Geert keert zich tegen de élite in het algemeen, zegt hij,
maar hij bedoelt de bestuurlijke, de intellectuele en de culturele élite, en
weet dat hij nooit bij de laatste twee zal horen. Zijn aanhang vindt dat prima,
maar hijzelf zou daar eigenlijk wel bij willen horen. Maar hij heeft het gewoon
niet. Waar je hem niet over hoort, is de financiële élite. Die valt hij niet
aan. Natuurlijk, die wil hij op zijn hand krijgen. Zoals dat in Duitsland in de
nazi-tijd is gegaan met Krupp,
Volkswagen, IG Farben (Bayer), enzovoort, met alle grote bedrijven,
allemaal achter Hitler.
En Geert denkt nu opeens
dat hij ook wel kan wat Trump kan met een grote mond en een hoop getwitter.
Maar hij vergeet daarbij dat Trump niet alleen een heleboel zegt wat gewone
mensen zouden willen zeggen maar ook een heleboel heeft wat gewone mensen zouden willen hebben! Geld namelijk. Zeg
nou eerlijk, heeft Geert ook maar iets, het kleinste kleinigheidje wat jij zou
willen hebben? Denk maar aan Rita. Rita …., zie je nou wel, we zijn haar
achternaam al vergeten. Zo gaat het ook met Geert, omdat ze allebei niks hebben
wat wij zouden willen hebben.
Er zijn grote verschillen
tussen de anti-immigratie, anti-moslim, anti-Europa-partijen. Maar het grootste probleem zit hem toch in de ego’s
van de leiders. Maar goed, laten we het proberen. Degene die met het fusievoorstel
komt maakt in ieder geval een goede beurt bij de kiezer.’
‘Goed,’ zei Rein, ‘we doen
het in Carré.’
6
Op de fusiedag van de anti-immigratiepartijen zat Carré voor driekwart vol. Er
waren detectiepoortjes en legitimatiecontroles, het was voor genodigden. De
besturen van de partijen zaten op de eerste rij. Iemand mompelde: ‘Daar zit
voor 500 jaar lik op een rij.’ En oogste daarmee zowel besmuikt gelach als
protest in zijn directe omgeving. ‘En dan zit Geert er nog niet eens bij,’
waagde toch iemand. Geert zou inderdaad met zijn bewakers in een kamertje
ergens beneden zitten maar zou wel spreken, fluisterde men.
De sprekers zeiden
allemaal op iets andere wijze hetzelfde en eindigden zelfs exact hetzelfde: ‘Daarom is de PVV de enige partij die…’
‘Daarom is WNL de enige
partij die…’
‘Daarom is het FVD de
enige partij die…’
‘Daarom is de PTP de enige
partij die…’ Elke deelnemende partij had de pretentie de leiding te nemen in de nieuwe
fusieorganisatie. Er zou nog heel wat commissiewerk nodig zijn wilde men om te
beginnen met één programma en één lijst de verkiezingen in gaan.
Toen de besturen in de
slotceremonie samen op het podium stonden, kwamen er plotseling uit luiken,
coulissen, uit de hemel van het toneel, langs kabels en touwen, op rolschaatsen,
100den, men zei later wel 1000,
vluchtelingen tevoorschijn met banieren, spandoeken en borden die het
podium en het publiek in de zaal volledig insloten. Er werd al meteen
gefluisterd dat ze, via een ondergrondse gang naar de kelders van Carré, uit de
atoomschuilkelder onder metrostation Weesperplein kwamen. Ze zongen: We are here and we will fight
cause shelter and freedom
is everybody’s right! Theorie was in de praktijk altijd maar
voor één ding bang geweest. Hij had namelijk stiekem zelf toch één bladzijde
verder gelezen dan het verhaal De mensenhandelaar van Amsterdam. En
sindsdien was hij bang ooit uitgeleverd te worden aan de Tsjoewaziërs. Op die bladzijde stond namelijk beschreven welke
begeleiding Hašek, de latere schrijver van ‘Svejk’, meekreeg naar de stad
Bugulma in het verre Rusland, waar hij commandant zou worden als de stad
veroverd zou zijn, iets waarvan lang niet zeker was dat dit ooit zou gebeuren.
Zijn begeleiding beloofde ook al niet veel goeds, want die beschreef Hašek als
volgt: Beneden bij de wacht stond mijn begeleiding. Twaalf forse kerels, Tsjoewaziërs, die maar heel
weinig Russisch kenden, zodat ze helemaal niet duidelijk konden maken of ze
gemobiliseerd of vrijwilligers waren. Naar hun rechtschapen en verschrikkelijk
uiterlijk te oordelen, waren het eerder vrijwilligers, tot alles bereid. De combinatie van een rechtschapen en verschrikkelijk uiterlijk met het
feit dat ze vrijwilliger waren en tot alles bereid, was de oorzaak van de vele
nachtmerries waaraan Theorie sindsdien leed. De Tsjoewaziërs doken voortdurend
in zijn dromen op als de wraakengelen van alle asielzoekers die hij had laten
vermoorden. In een zwakke bui had hij dit ooit aan Rein verteld. Het resultaat
was dat vandaag 12 van de grootste zwarte mannen, waarvan Theorie dacht dat ze
allang verorberd waren, met wilde pruiken op en knuppels in hun handen op
Theorie af stoven en vlak voor hem overgingen in een krijgsdans en zongen: Tsjoetsjoetsjoe….wawawa…zizizi…
Theorie zakte van schrik in elkaar, stierf ter plekke en ontkwam zo aan een
levenslange gevangenisstraf vanwege de opdracht tot moord op honderden
asielzoekers. De leiders van de andere partijen die als medeplichtig beschouwd
werden waren jaren bezig aan te tonen dat ze wel het doel hadden asielzoekers
kwijt te raken maar van deze methode
nooit op de hoogte waren geweest.
De kiezers van de
anti-immigratiepartijen namen hun leiders vooral kwalijk dat ze zo afgegaan
waren, er werd overal om ze gelachen. Tsjoetsjoetsjoe….wawawa…zizizi…De
aanhang schaamde zich voor hun leiders en minachtte hen. Ze namen zichzelf
kwalijk dat ze in zulke lui geloofd hadden en verloren hun interesse.
Dit was het einde van het verhaal De
mensensmokkelaar van Amsterdam ofwel De
moderne menseneter of Het
geheimzinnige halal slachthuis.
7 Ik kende Rein al heel lang. Het was altijd al een bijzonder figuur. Van alle markten thuis, was de beste kwalificatie. Hij was een man met een fantasie zoals je die zelden meemaakt. Maar geen fantast. Fantasie was voor hem een middel om te interpreteren wat hij zag en meemaakte en fantasie was voor hem een aftasten van mogelijkheden, van wat gemaakt, ontdekt, ontwikkeld zou kunnen worden. Hij vertelde dat ze met meerdere mensen hadden gesolliciteerd. ‘Als een van de anderen het was geworden, zou die zich hebben teruggetrokken. Het was al snel duidelijk dat Theorie nooit naar de vleesproductie zou durven komen kijken. Er hoefde dan ook helemaal geen extra slacht-ruimte te worden gebouwd en ook geen ondergrondse gang tussen PAZC en slachthuis. Wat wel moest gebeuren was dat de vluchtelingen daadwerkelijk verdwenen. Dat losten we op door ons te verdiepen in de schuilplaatsen van Amsterdam. We gingen daarin heel ver, terug tot in de 17e eeuw, in de statige grachtenpanden, kerkers, kelders, tot aan de katholieke schuilkerken toen het protestantisme de staatsgodsdienst was. Ook gebouwen waarvan we wisten dat er in de Tweede Wereldoorlog op min of meer grote schaal mensen waren ondergedoken. Maar het meeste en ook het meest massale hadden we aan de atoomschuilkelders die tijdens de Koude Oorlog gebouwd waren, en vooral wanneer deze samenvielen met de bouw van de metro, en dan met zowel de afgebouwde Oostlijn als de nooit afgebouwde Oost-Westlijn Gaasperplas – Geuzenveld. Het hervatten van de metrobouw 15 jaar geleden, nu voor de Noord-Zuidlijn, de geweldige budget- en tijdsoverschrijdingen, wat ook gold voor, en wat in tijd deels samenviel met, de verbouwingen van zowel Rijksmuseum als Stedelijk Museum, wezen niet alleen op de nog steeds bestaande bouwfraude, een onontwarbare verknoping van boven- en onderwereld, het maakte ook weer bouwwerkzaamheden bij die ‘oude’ atoomschuilkelders mogelijk, onder het mom dat alles onder de grond met elkaar te maken had, al was het maar om zaken uit te testen. We hadden aanvankelijk niet veel nodig, meestal beperkte het zich tot het weer toegankelijk maken van de atoomschuilkelders, noodzakelijk onderhoud en het weer in werking stellen van de voorzieningen. De bouwfraudeurs werden gechanteerd door onze infiltranten en durfden hier officieel niets tegen te ondernemen. Hoewel ze, toen ze vermoedden dat er onder de infiltranten asielzoekers zaten, wel probeerden om de burgemeester tegen ze op te zetten, wat deels lukte, anders was de houding van de burgemeester niet verklaarbaar. Deze ging namelijk pogingen in het werk stellen om de asielzoekers naar het PAZC te lozen, in de hoop dat ze van daaruit snel doorgesluisd zouden worden. Dat lukte ook, maar vanaf het PAZC hadden wij natuurlijk de route in handen. We lieten ze onderduiken, net als de andere mensen van We Are Here. We tikten de fraudeurs op hun vingers door wat te laten lekken over een van hen – het ging in dit geval om een ambtenaar – en daarmee waren ze weer in het gareel. We zetten bedrijfjes op onder de paraplu van legale Nederlandse bedrijven. Een hoog ontwikkelde afdeling legitimatie maakte het mogelijk voor de vluchtelingen om bijna volledig aan het maatschappelijke leven deel te nemen. Ze bestonden weer. Nieuwe asielaanvragen vanuit hun nieuwe identiteit waren zo goed als altijd succesvol. Op stations van de Noord-Zuidlijn waar nog gebouwd werd waren we in staat af te dwingen dat de ruimte net iets breder werd, anderhalve meter bijvoorbeeld. Op de plaats van de oorspronkelijke muur lieten we een verplaatsbare wand plaatsen met daarvóór en vast er tegenaan aan de publiekszijde van vloer tot plafond een aluminium scherm van smalle verticale strips. De wand kon vanaf het aluminium scherm naar de muur worden geplaatst, zodat je tussen de wand en het aluminium scherm kon lopen dat van deze kant doorzichtig was. Je liep langs het scherm, dat op elke plaats kon worden geopend om iemand door te laten, opende dat met je telefoon al lopend en stapte de publieke ruimte in. Je deed dat als er geen mensen waren die dat konden zien, wat hun trouwens moeilijk gemaakt werd omdat er voortdurend op het scherm voorbijgangers geprojecteerd werden. Met je telefoon liet je de wand weer tegen het aluminium scherm schuiven. Tussen die wand en dat scherm hebben we nog 2 duidelijke IND-ers, waarschijnlijk ook gestuurd door de burgemeester, een paar uur vastgehouden. Ze liepen maar heen en weer, we lieten de wanden tot vlakbij ze komen en projecteerden ondertussen hele stoeten voorbijgangers op de wanden en ook op driedimensi-onale kolommen, en die 2 maar op hun telefoons bezig die we ontregeld hadden, en maar zoeken naar een uitgang, tot we ze uiteindelijk vrijlieten en ze op het eerste het beste bankje in het metrostation neerzakten. Want een verdere ontwikkeling is, vertelde Rein, dat we met onze telefoon driedimensionale beelden in de ruimte kunnen projecteren. Als projectiekolom gebruiken we heel fijne druppeltjes, een soort mist, of ook rook of stof, zoals bij een regenboog of de zon die op een natte weg schijnt of in een stoffige stal. Omdat die kolom volume heeft kunnen we driedimensionale beelden projecteren. Door middel van magnetisme halen we via onze telefoon die druppeltjes of dat stof overal vandaan. Een plasje op de vloer, een geopend flesje water, de emmer van een schoonmaker, stof in hoekjes, op een buis aan het plafond. Zo kunnen we onszelf al lopend in de publieke ruimte projecteren voor we daar werkelijk zijn. Zo is de voorbijganger al aan ons gewend. Of we kunnen zelfs al voor we weer in de geheime ruimte verdwijnen een scherm tussen ons en het publiek projecteren. Dat mag natuurlijk niet gebeuren als een duivel uit een doosje. Maar zo beschermen we onze vluchtelingen dus, door ze de officiële wereld in- en uit te laten stappen.’ Wat die verstelbare wanden betrof geloofde ik Rein nog wel. Maar zoals ik zei: Hij was een man met een fantasie zoals je die zelden meemaakt. Maar geen fantast. Ik had werkelijk geen idee of hij die fantasie, van de driedimensionale projectie van mensen en dingen op minuscule waterdruppels die hij door middel van magnetisme uit een plasje haalde, en dat allemaal met zijn telefoon, al had kunnen waarmaken. _____________________________________________
Wilt u WE Are Here in het algemeen steunen of voor informatie: www.wijzijnhier.org
The Amsterdam human smuggler (continued
from p. 3, a bit shortened with regard the Dutch tekst) It was at this
time that Theorie found the quotation. Not that he was the kind that would
frequent book-stores, but he would sometimes rummage through the on-sale books
which were set out on tables outside. For 1 or 2 Euro you could hardly go
wrong. The title caught his attention immediately; ‘The People-Trafficker of
Amsterdam’. It was of course ‘the Amsterdam’ but also ‘the People-Trafficker’.
People-smuggling, trafficking in women, all of these are topics of the
day. He did not know the author of the book and only later recognized
that he was the same author as <The Good Soldier Svejk>. He knew this
book but was not overly impressed by it. This Soldier Svejk appeared to him a
bit of a fool, a loser. This book seemed also to disappoint him; they were very
short stories and the story entitled ‘The
People-Trafficker of Amsterdam’ was actually only 3 pages long. And that
turned out to be only about the impact of trashy sentimental novels on the
lives of some people. So that did nothing for him. But then he read this:
<In an isolated back street of
Amsterdam, near the harbor, where almost a hundred aliens disappear every year,
there is a small café that also rents rooms. In the drinks that are given to
the people who overnight here they add sedatives and then…..the bed and guest
are dropped through a trapdoor to the basement. A knock on the head, a
chilling muffled cry …. Beside the café there is a butcher’s shop. Their meat
is so cheap the low prices ensure the store is always full of customers. The
meat The has a strange taste – there is indeed human flesh cut! Do you want to
know how that works? In the basement, the ‘guests’ are beaten to pieces with a
blow from an ax, slaughtered, cut up and then at night the meat is transported
to the butcher shop.> Theorie forgot about his cute intellectual touch that he wanted to add to
the refugee question, he now knew exactly what he had to do!
But not long after all of this, he also realized that someone with his
reputation could not possibly do this by himself. He would need to set up his
very own needed Asylum Center, an AC but a very specific type of AC , a Private
Asylum Center, a PAC. We should all do what we are good at, add value in his or
her own particular way. And one with a butchers shop nearby! He placed an
advertisement.
An ad looking for the director or a PAC ….beside an Islamlic or Halal
butchers shop?
No that would not do. Because Theorie was convinced that someone who
applies for a ‘pro-refugee’ position does not get to the opposite, especially
not to the extreme opposite, the other extreme.
But one could expect it the other way around and you could never obviously
place an ad for the murdering of refugees. Not yet anyway. Some people will
just have to have some patience!
Theorie placed and ad for a ‘personal-assistant’. An ‘assistant for
him, Theorie, with his anti-refugee, zenophobic anti-foreigner, anti-Moslem,
and anti-Europe reputation. Anyone answering the ad would have to be
interviewed to be clear that in fact the opposite would be expected of him as
appeared in the ad. At this point one would have to see how the respondents
would respond.
But one had to think this through. If this person, after some thought,
still said yes but then later succumbed to his ‘pro-refugee’ sentiments,
especially when it came to actually physically eliminating them, the person
would not be able to turn back. Theorie had to think this through.
So he placed the ad for a ‘personal assistant’. About dozen people
responded and it seemed that most had drawn the conclusion that he needed
a bodyguard and accordingly these types answered the ad.
A totally different type, an old hippie with a pony-tail but not so old,
around 45 or so, aroused his interest. Theorie asked him “Do you know my
company goals? OK fine. But are you willing to provide some special in-put, are
you willing to make some personal sacrifices for the job?
You will have to do exactly the opposite of what the advertisement actually
says!
You have to go up at the station and pick up asylum-seekers and bid them
welcome, you have to register them and even coddle them if necessary and set up
a reception center. Are you able to do that?
I have to know that first before I explain myself. If you do not
immediately say no, then I want you to sleep on it for a night and come back
tomorrow, we’ll talk further about it. At least if you agree to my proposal
without asking questions and without knowing exactly what it entails or why,
then we can proceed further.”
The next day without asking any questions, the applicant, named Rein said
yes.
Well, “said Theorie, “our goal is to get rid of asylum seekers. I
can tell you that now is really what you wanted and what is the reason you came
here, and we can reach that goal.
The question is really, what are you willing to do to achieve this?
You have indicated that you are willing to go totally against the values which
you had at first indicated were your own and can pretend publicly to be a
‘friend of asylum-seekers’. But the real
question is: what are you ultimately willing to do about getting rid of asylum
seekers? How far dare you go?
I’m not saying you should have to, but I need to know if, for
example you might commit in bourgeois jargon ‘a crime’, even if it included a
murder, would you do this to get rid of asylum seekers?
At this point the applicant ‘personal assistant’ wanted a couple of days to
think it over.
After those few days he came back and said: “It is not easy. I’m not
used to do things against my character, against my conscience. It is very hard
for me to be pro asylum-seeker, to be kind to them, to ‘coddle’ them. But it
would just as difficult for me to murder them. I am against asylum seekers, but
I’m not a murderer.
But I believe that it will still succeed me, right by this combination of
the two that the contradiction between the two raises. I must first act very
much against my nature and act warm and welcoming and coddle them – and
because I will find this so revolting and frustrating it will generate enough
aggression in me, that I could probably be able to actually murder them. So
yes, I will do it!
Theorie patted him on his shoulder and hugged him. “I knew I could
count on you. I know when I look at people what kind of dwells inside.
2
In the following
days they walked around a lot in the dark – they could not be seen together.
Officially, they each represented a totally different- each one hostile to each
other -side of the asylum issue. Usually it was Theorie that did the talking
and it seemed as if he had not been able to really discuss his inner most
thoughts before with anyone. It seemed that he Rein regarded as his great
sounding board, perhaps because they were so different. Rein looked around
40-ish, not that old, perhaps 45, but looked like an old hippie, with
pony-tail. Theorie looked around mid-thirties and was dressed in a suit and looked
the’ ideal son-in’.
On their walks Theorie usually wore a hat. He was too restless to sit down
anywhere and they often walked along the canals. Properties that had
accessibility to water were of peculiar interest. They stood in front of an old
butchers shop – Theorie knew it was nearly bankrupt.
We can take it over you know – and probably right away. There is another bank
over there, but those banks have drastically cut back, they were bailed out
once but that will not happen a second time, they face a huge loss of image. So
that building will most likely also soon be empty.
Apart from exploring the places where everything which was being planned would
take place, Theorie, described his idea how they would explain-away the
disappearance of their allotted refugees, and how they would
explain their much larger number of people compared to other ordinary ACs. And finally, he wanted to show how
he wanted to maintain his supply of refugees.
“Look,” said Theorie, “we therefore provide a thru flow of people
without obviously explaining the reason why. At least not at first, perhaps
later when other more countries come to realize that it really cannot be
otherwise. How then do we explain how we are arriving at such a high rate of
thru traffic.
There are a number of possibilities to explain the discrepancies – people
disappeared on their way to the asylum centrum in Ter Apel because they went
under-ground, others were distracted by the temptations of the big city, who
think they can find their way outside of any asylumcentres.
There are also in those in Ter Apel , individuals whom are actually extradited
or whose refugee status is rejected. These are just a few, but where possible
we should take advantage of that and act as if we were responsible. We can play
the same game as the Dutch government – play dumb and pretend we do not know
that those people be immediately arrested on arrival, decapitated or at least
locked up.
We bring a group of people to Schiphol, they wave to the press there, but
somehow they never actually arrive at the gate. Via a short-cut we get them
slightly disguised return somehow via a back-door back to Amsterdam, draw their
plan, or log on to ‘We Are Here’ and
the circuit begins again. ‘We Are Here’ is a group of about 200
according to the government of failed asylum seekers who cannot return. That is
our first target. Another group gets on the plane…. but then returns with the
next plane back to the Netherlands. We have already agreed to that with some
corrupt authorities on the other end and with ‘new documentation’ they would
just look like ‘fresh’ or new asylum-seekers. That way we can keep the stream
of refugees flowing.
Of course there will also be those with a little pocket money who really will
attempt to return to their country of origin, in the knowledge that they really
have no chance in the Netherlands and hoping still to escape the authorities in
their own country.
Some think that with a couple of hundred euro they can start some kind of small
business. Hope is a strange thing and does funny things to people. And hope
will return even if it has to take some detours.
If indeed it does not succeed in their land of origin, they then suddenly hope
that it will all succeed the next time and they stand with luck again at our
doorstep and subscribe to our “procedures”, not at understanding what
that actually entails. But people are stubborn, especially in their hope.
People who end up using a smuggler will inevitably keep coming back to
Europe.”
Theorie said after they had dodged an oncoming group of noisy young Moroccans.
“It really is a hopeless case and ends up costing a fortune. It would be
cheaper and more effective than to have just leave a hole in a Greek fence and
then start some Balkan fires – we do have local contacts for that. Increasingly
far-right parties in fact see that a full closure is counterproductive to their
supporters. People would think that things have settled down, the refugee flow
has stopped and people could fall back asleep again and the traditional political
parties could continue with their traditional inertia. So with a breach in a
fence where a few thousand refugees break through the blame game can begin
again and voila -everybody focused again.”
Before they departed Theorie put a copy of the book “The Amsterdam trafficker” in Rein’s hand. “Here,” he
said, “do not waste time and only read the lead story from the title then
you will understand exactly what I’m getting at. Look after the book well. It
could give some others the idea. I will look after the real-estate
we need. Think carefully about the secret connection between PAC
and the butcher. Hire some staff for the PAC, and ensure that there is one
person you can trust and which ensures the supply of PAC to butchery. The rest
of the staff – let this person hire them – should know nothing. Hire a butcher
which you can rely on blindly because he is on our side but preferably also
because you know something about him. Let him hire his own staff at the
butchery. ‘Great, that should about do it!’ ‘he heard himself say and could not
avoid the cliché of our times – “Have a nice day” he said. But otherwise everything went
fine.
He gave Rein a
warm handshake – he had found himself a confident and side-kick!
3
Theorie had been proven right. The butcher’s shop did indeed want to be
acquired and the reorganized bank was only too happy for a deal now that there
was interest in the building. There were now built in 400 roomettes, a
common kitchen, washrooms with showers
and a recreation room.
They walked around the buildings. Rein told him that there was an underground
connection between PAC and the butcher shop which also had two new cold rooms
and in between a slaughter room.
Only the head butcher is allowed in there and will be processing other than products
from the PAC as bushmeat, which will be mainly monkey meat, and occasionally a
Highlander or a buffalo or other wild meat from other Dutch sources.
“Agreed,” said Theorie, “there should be quite a throughput from
the PAC, at least 10 per week. Should not be any more than this –
but the pace should be kept constant. The meat must indeed be
handled personally by the butcher. When others encounter it must already be
unrecognizable, no longer be traced back to a human being.
In order to distract and mislead the introduction of the bush-meat range is
quite good. Furthermore, sheep, goats, cows, chickens, would add to the
assortment. Meanwhile, all those who leave the PAC, for several days or
permanently, does not matter, will exit through the butchers. Sometimes they
are taken away officially during the daytime but we’ll take them back at night
drugged.
Oh yes we also have vegetarian meat. If we get complaints that it tastes
too much to just flesh, we refer to the label that says “Made and processed
in an environment with carnivorous plants.” Let’s all just agree to that. I’ll
give you a completely free hand in both the renovation and in managing the PAC
and butchery. I trust you.”
They had in the
meantime walked on a bit and ended up in front of a building full of slogans
and banners.
“Oh yes,” said Theorie again, “we start by offering to provide
shelter. Considering the very questionable way Amsterdam is dealing with
‘non-documented’ and rejected asylum-seekers, it would actually make us look
very good. Often we are dealing with people with absolutely no identity papers
or documentation of any kind, are unregistered and at most have only very
superficial identification. When these people ‘disappear’ no one will raise a
finger. We would have to take account of the various groups within We Are Here, WAH. While not a very tight
group in itself, their various components [ like Swahili, French
speakers, Somalis etc etc] are.
“Leave that to me” said Rein. “As soon as we provide the people from ‘We Are Here’ shelter it will create a
lot of PR for us. Many AC will want
to send us their difficult cases. Well that would be great for us answered
Theorie, as long as they pay. The various municipalities will also want to send
people from the BedBathBread. Which
is fine …as long as they pay! We are a private organization and we are not
only solving the problems for the Secretary of State, but also assisting the
municipality of Amsterdam in dealing with their huge problem, which the mayor
has only made worse with his stubborn stickling to vague legalities. We will
fix it for them – as long as they pay. We take WAH at once completely and if the municipality does not quickly pay
us, they will face the risk that we would put them all back on the street at
once, transporting them all directly to City Hall.”
Theorie had another point. He had seen on TV people recycling all sorts of
things on Lesbos – life jackets and other things washed up on the beach. He
asked Rein: “What do we do with refugee remains, their belongings, but
also their actual body substances which could not be processed as food?
I read that during World War II the Germans not only extracted gold from teeth,
but also made expensive wigs from hair that has been cut off for the dead, and
that they were able to make soap from body fat. Can we do something like that?”
Rein hastened to say that in this age of knowledge of DNA it would pose a huge
risk to even reuse something of a refugee. Everything, absolutely everything,
was burned in the furnace of the slaughterhouse together with the human remains
that could not be processed into food, or together with meat which has been
declared unfit due to illness for consumption. But first it was processed into
unrecognizable meat through a separate ‘route so that no risk was taken on the
way to the oven. Processing was not possible it was burned as co-firing using
henchmen in the crematorium along with mutilated bodies as a result of
accidents or transplants.
Theorie nodded and admitted that he had no problem with a corpse or cadavers or
even unprocessed meat but could not stand something in between. Rein said,
“I understand, but a butcher fortunately has not problem with that.”
Theorie steered his imagination into a different direction, and said small-mindedly,
“Let’s talk about something else. Remember when you said you would have to
make a sacrifice to me, namely at first to be nice to asylum seekers, and then
you had put conscience aside again in order to murder them and take them to the
slaughter. I did not want to blackmail you by telling what a sacrifice I had
made, but I can tell you now. I’ve devised a system PAC linked to an abattoir,
a slaughterhouse to slaughter refugees and then eat them. I can tell you now
that I do not eat meat and that I’m against eating meat. Can you imagine what
such a slaughterhouse means for me as a vegetarian? What a sacrifice I myself
had to make? You understand that I did not come to look at the production, nor
did I want to hear about all the dirty details about body parts.”
They then departed and went their different ways – Theorie did not go again
that evening to the PAC and the butchers.
4
Barely two months after their first meeting their PAC , the Private Asylum
Center was completely full. It was the only reception center in the
Netherlands that was full. Indeed the problem for ‘We Are Here’ literally had
disappeared. All Dutch cities watched in wonder and some envy. Other AC’s
focused opportunistically on the ‘easy’ Syrians. They sent the more difficult
cases -mostly from North and Central African countries – whom the Immigration and Naturalisation Service (INS)
did not accept as having enough believable documentation about them and
thus could not be granted further asylum to the PAC. They provided them
with the requested backpack with some pocket money that state and municipal
authorities had between them provided. Suddenly this all became possible,
where in the past it would have been unthinkable!
The PAC was so full and the desired results had been achieved – the halal meat
market was the only one of its kind and extremely popular.
The elections were approaching, and Rein could see that Theorie was more than
well aware of this. The business was good but in what way did this
influence the chances for his party in the elections? How would he be able to
cash in with votes all the good work he had done for the refugees but making
them in fact to disappear? Because their disappearence had now become a
reality. But the old problem remained, because he was very limited in what
could he openly reveal.
Rein had convinced him to go quietly on with the demonstrative forced evictions
at the airport, he himself went through with the demonstrative ‘voluntary
return’, also at Schiphol.
Maybe they could organize a press event wherin Theorie would ostentatiously
declare that “voluntary return” was actually the ideal return for his
Party for Theory and Practice, and this is where his party had achieved the
most success. Maybe he could switch completely over to
‘voluntary returns’. Theorie could possibly even at some time come out as the
very man behind the successful PAC, the asylum seekers’ center with the largest
percentage of voluntary returns.
But Rein convinced him that his influence would be infinitely greater if he
could find out before the election to try and achieve a merger with all the
other anti-immigration parties. The PVV (PFF,
Party For Freedom) voters potential had to be drawn to the new party which
Theorie as the initiator would have a firm finger in the pie. That appeared to
be something which Theorie found both intriguing and possible.
5
The day
which had been chosen for the merger of all the of the anti-immigration parties
a meeting had been arranged at Carré which was about three-quarters full.
Temporary security gates had been set up along with identity checks, and it was
all for an invited audience only. The official boards of the parties sat in the
front row. Someone muttered, “There’s 500-year clink in a row.” And
this comment garnered laughter and some furtive protest in the immediate
vicinity. “And Geert is not even there,” some added. Geert would
indeed not be on the stage yet – he would sit down somewhere with his guards in
a room but would speak later they whispered.
The speakers all seemed to be saying the same thing but different ways
but in the end were exactly the same: “That’s why the PFF is the only
party that … ‘
“Therefore VNL is the only party that … ‘
“Therefore, the FFD is the only party that … ‘
“Therefore, the PTP is the only party that … ‘ Each participating party had the pretension to take the lead in the new
merged organization. There was still a lot of committee work needed if one
wanted to obtain a unified single program and candidates list going into the
elections.
When the boards of all the parties had assembled together on stage for the
closing ceremony, the unexpected happened. On stage, there appeared suddenly
out of doorways, side-wings, ‘exits’ which had been previously closed, from the
sky-lights above along cables and ropes, from stage-right and stage- left, from
back-stage, and on roller skates, hundreds, it was said later thousands of
refugees with banners and signs entirely surrounding the stage and the audience
in the hall.
It was immediately assumed that they had all somehow snuck in through an
underground hallway to the basement of Carré, which connects to the fallout
shelter underneath Weesperplein Metro Station.
And they sang: We are here and we will fight
cause shelter and freedom
is everybody’s right! Theorie was ever only afraid of one thing. He had secretly read one page
beyond the story <The
people-trafficker Amsterdam>. And since then he was most afraid to be
ever extradited to the Tsjoewaziërs.
On that page was namely described how Hašek, the future author of “Svejk”
was given an introduction to the city of Bugulma in distant Russia, where he
would be commander if the city would be conquered, something which was far from
certain ever to happen.
His guidance promised even though no good, because they were described by as
Hašek follows:
<Down at the entrance stood my guard.
Twelve strong guys, Tsjoewaziërs who knew very little Russian, so it was not
entirely clear whether they were conscripts or volunteers. To judge by their
righteous and terrible appearance, they were volunteers, and ready for
anything.> The combination of their righteous and terrible appearance and the fact
that they were volunteers and willing to do anything was the cause of many
nightmares that Theorie since suffering. The Tsjoewaziërs appeared constantly in his dreams as revenge angels of
all asylum seekers he had murdered. He had told this to Rein in one of his
weaker moments. The result was that today, 12 of the largest black men, who
Theorie thought were already eaten, with wild wigs and bats in their hands
approached Theorie in a war dance and sang: <Tsjoetsjoetsjoe….wawawa…zizizi…> Theorie collapsed from fright and died on the spot and thus escaped a
certain life sentence for ordering the murder of hundreds of asylum seekers.
The leaders of the other parties spent their next years trying to prove their
innocence and trying to prove that while they did want to ‘get rid’ of
refugees, they had never known or approved of this deadly method.
The voters of
the anti-immigrant coalition blamed their leaders for their present situation –
people everywhere were laughing at them. <Tsjoetsjoetsjoe….wawawa…zizizi…> The supporters were ashamed of their leaders and despised them. They blamed
themselves that they had believed in such sordid people and lost interest.
This was the end of the story <The
smuggler from Amsterdam> or <The
modern man-eater> or <Mysterious
halal slaughterhouse>.
6
I had known Rein
for a long time. He was always a kind of unique figure. An all-rounde was
perhaps the best overal qualification. He was a man with an imagination as you
rarely experience, but was by no means a dreamer. Fantasy was for him a
means to interpret what he saw and experienced; it provided him with
possibilities that could be developed further.
He said he had applied for the job with several other people. “Had it been one of the others they would have withdrawn. It was soon clear that Theorie would never dare to come and watch the meat being produced. Therefore there was never any reason for any additional slaughter area to be built and no underground corridor between PAC and slaughterhouse was really needed. What had to happen was that the refugees would actually just disappeared. We resolved the problem by just researching and immersing ourselves in the historical shelters of Amsterdam. We went quite far back into the 17th century, in the stately canal houses, there were dungeons, cellars, and even places where hidden Catholic masses were held when Protestantism became the state religion. We even included buildings that we knew were hiding places in the Second World War. But most and the most massive, were the atomic bomb shelters that were built during the Cold War, and especially if it coincided with the construction of the Metro subway system, and then with both the completed East Line and the never-completed East-West Line Gaasperplas – Geuzenveld. The resumption of underground construction 15 years ago, for the North-South line, the great budget and time and cost overruns, happened and coincided at about the same time as the renovation of both the Rijksmuseum and the Stedelijk Museum. What we had was an ongoing construction fraud – an inextricable linking of the above-ground and literally and figuratively the underworld. This had all made work on that legacy atomic shelters possible, under the pretext that everything below the ground was related with each other, if only to get to try different underground building methods. We did not need much initially, limited mostly to just making the atomic bomb shelters accessible again and providing the necessary maintenance up-keep to start operating the facilities. Construction fraudsters were blackmailed by our infiltrators and dared not officially complain. Although when they suspected that there were asylum seekers among the infiltrators they tried to mobilize the mayor against them, which succeeded in part. Otherwise the attitude of the mayor was not really explainable. The mayor had made efforts to discharge the asylum seekers to the PAC, hoping that from there they would be quickly channeled back to their home countries, or at least somewhere else. That worked, but from the PAC course we had the route in hands. We let them go underground, like the other people of ‘We Are Here’. We kept continual pressure on the fraudsters through threatening some leaks on one of them – in this case to a local city official – and they were quickly back in line. We created small businesses under the umbrella of legal Dutch companies. A highly developed division legitimacy made it possible for the refugees to participate almost fully in social life. They started to exist again as useful human beings. New asylum applications from their new identity were almost always successful. Stations along the North-South line which were still being built we were able to enforce that the space was just slightly wider, the wall was originally planned we fitted narrow vertical strips for example by about one and a half meter. On the spot where the wall was originally planned we fitted narrow vertical strips of aluminum screens which went from floor to ceiling. Between the most outward-built wall of the subway and the aluminum screen we made a movable wall, which in it’s normal state fit firmly against the aluminum screen. The movable wall could be shifted from the aluminum screen to the stone wall, so a person could just fit in between them. At your side the aluminium screen was transparant. You walked past the screen, which could be opened with your phone at any place to let you through, opened already running and you stepped into the public space . One could do that when there were no people around who could see what was happening. In order to make it even more unclear and opaque for any potential viewers people would be continuously projected on the screen as by passers. A further development, Rein said ,was that we could project three-dimensional images with a mobile phone into space. As a projection column, we used very fine droplets, a kind of mist, or even smoke or dust, such as a rainbow or the sun shining on a wet road or in a dusty barn. Because this column has volume we could project three-dimensional images. Through activating magnetism we get through our phone droplets or dust from everywhere. A puddle on the floor, a bottle of water, the bucket of a cleaner, dust in corners, on a pipe or on the ceiling. We could project ourselves while walking in public space as if were really actually there. So the passer-by would already be accustomed to having others sharing the space . We could even disappear before we got in the secret space by projecting a screen between us and any potential viewers. This should not be done as a sort of operatic ‘Deus ex machina’ but rather as a way we can protect our refugees, by bringing them into and out of the official world at a time of our choosing. Regarding these adjustable walls, I think I believed Rein. But like I said, he was a man with an imagination as one rarely experiences – but he was no dreamer. I really have no idea whether he could in fantasy or in reality produce these three-dimensional projections of people and things in tiny water droplets that he pulled through magnetism from a puddle, and all with his phone.
Special: De mensensmokkelaar van Amsterdam Verhaal voor en over vluchtelingen U kunt het als magazine bestellen €6,02 (inclusief verzending) over te maken naar NL17 TRIO 0379 7145 74 van AMJ Meurs ovv een door u gewenst adres. De volledige verkoopprijs van €4 is voor ongedocumenteerde vluchtelingen. Net als in de oorspronkelijke uitgave combineer ik mijn verhaal met de hartverscheurende statements van de vluchteling uit Soedan, Hashim, omdat ik de situatie van een vluchteling in Europa en in Nederland nooit aangrijpender zag beschreven. Bij Hashim las ik, nadat deze een eind aan zijn leven had gemaakt, hoe hij, voor het zover was, eerst langzaam intellectueel dood was gemaakt ‘als gevolg van zijn wrede ervaringen en lijden’. Dit, en de manier waarop hij dat beschrijft, ging bij mij door merg en been. Ik kan daar niks aan toevoegen. Wel kan ik als schrijver me inbeelden wat er kan gebeuren als de vreemdelingenhaters onder ons nog 1 stap verder gaan. Dat werd, geïnspireerd door het verhaal van Jaroslav Hasek, getiteld De Mensenhandelaar van Amsterdam, mijn DE MENSENSMOKKELAAR VAN AMSTERDAM. Meurs A.M.